Friday, September 19, 2008

No one dies a virgin, Life screws us all.







Kenyataan Nik Abdul Aziz Yang Di ‘Haramkan’
15

09

2008
Tangan yang menyuap nasi itu masih perit merasa dipatuk ular UMNO yang pernah mengusir PAS dari BN sehingga Nik Aziz tinggal seorang diri di Dewan Rakyat. Sebab itu Tuan Guru tidak rela melihat PAS mengalami nasib yang sama.

RAKYAT TERENGGANU SALAH PILIH PESURUHJAYA

1. Saya telah membaca dengan teliti pandangan Pesuruhjaya PAS Terengganu yang kali ini lebih gemar menggunakan nama beliau sebagai pengamal dan penganalisis politik daripada bertindak sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri. Walaupun sewaktu beliau berdiri sebagai penganalisis politik dalam mana-mana waktu sekalipun, pada saya, beliau tetaplah Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu. Baik dalam keadaan berdiri, duduk, atau berbaring, Mustafa bin Ali adalah seorang Pesuruhjaya PAS.

2. Dengan demikian, mahu tidak mahu pandangan beliau itu tetap mencerminkan pandangan PAS Terengganu. Lebih mendukacitakan lagi ialah apabila pandangan beliau ini bersifat anti keputusan Muktamar. Sekaligus, ia menentang arus Syura yang memutuskan untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat dan tidak sebaliknya seperti yang sedang dilakukan oleh Mustafa Ali. Dalam respons dan setiap ayat yang digunakan, saya tidak nampak sikap Mustafa yang boleh mengukuhkan Pakatan Rakyat seperti yang diputuskanoleh Muktamar secara “standing ovation”.

3. Sepatutnya tugas pemimpin termasuk Pesuruhjaya ialah mendukung dan mengukuhkan keputusan Muktamar. Sifat rajin mengeluarkan kenyataan walaupun tidak disuruh adalah sesuatu yang aneh dan menghairankan. Lebih-lebih lagilah ia mencanggahi keputusan Muktamar. Sepatutnya ceramah atau temuramah bersifat lanjutan kepada keputusan Muktamar.

4. Saya membuat perbandingan antara kenyataan Mustafa di muka surat 1 dan 3 Utusan Malaysia, 11 September 2008 dengan kenyataan Dato’ Johari Baharom, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri sendiri termasuk kenyataan PM sendiri dalam Berita Harian pada hari yang sama. Mesejnya sama iaitu tidak ada apa yang akan berlaku pada 16 September 2008 iaitu “tidak mungkin ada undi tidak percaya kerana Parlimen tidak bersidang.” Sentimen Mustafa yang “terus terang tidak yakin adanya bilangan sebanyak 30 orang yang akan melompat parti” betul-betul serupa dengan nada Presiden Umno. Betul-betul serupa.

5. Lidah Mustafa boleh dikatakan sudah menjadi lidah Umno. Kita kena faham bahawa lidah ini adalah jurubahasa kepada hati. Jika begitu keadaannya apa yang ada dalam hati, maka lebih baik terang-terang sokong Umno. Hujah untuk “meredakan keresahan rakyat” yang digunakan oleh Mustafa tidak tepat. Apa yang tepat ialah kita kena tanya rakyat resah kerana apa? Jawabnya, rakyat resah kerana pimpinan di bawah Umno selama ini telah menimbulkan seribu satu macam keresahan. Usaha Pakatan Rakyat yang sama-sama sedang didukung oleh PAS, PKR dan DAP ini adalah usaha untuk memulihkan keresahan rakyat. Pemulihan dan keyakinan akan berlaku apabila Pakatan Rakyat menguasai di peringkat Pusat. “Cross over” kepada Pakatan Rakyat yang menuju ke arah peralihan kuasa sama ada 16, 17, 18, 19 atau 20 September 2008 hendaklah menjadi agenda setiap orang : agenda setiap Pesuruhjaya PAS Negeri termasuklah Mustafa bin Ali. Inilah semangat Muktamar yang telah kita sama-sama putuskan secara sebulat suara. “Standing ovation” itu adalah sebulat suaralah tu. Keputusan Muktamar ini, bukan kerja main-main.

6. Apa tujuan kita adakan kursus, seminar, ceramah, tamrin, usrah, doa, sembahyang hajat, munajat, pagi, petang, siang dan malam kalau tidak kerana untuk menumbangkan sebuah pemerintahan yang tidak cenderung kepada Islam. Jika Umno hendakkan Islam, sudah lama dia laksanakan Islam.

7. Saya tidak fahamlah bila Mustafa menyebut bahawa dia bercakap secara bebas dan pendirian beliau bertaraf peribadi; bukan atas kapasiti seorang pemimpin PAS. Pada saya, beliau adalah Pesuruhjaya PAS Terengganu. Dalam Islam, seseorang itu hanya boleh mempunyai satu sahsiah saja. Sesiapa yang cuba bermain-main dengan dua atau lebih rupa sahsiah, tidak layak menjadi pemimpin gerakan Islam. Sebab itu, Islam selalu menekankan soal tauhid, yakni penyatuan segala perkara di atas satu dan menuju kepada satu. Dalam PAS, tidak ada dua wajah sahsiah. Jika ada juga, maka ia sesuai untuk mewakili Umno.

8. Jika Dr. Mahathir pernah berkata bahawa ia tersalah pilih Perdana Menteri maka dalam konteks ini boleh jadilah Terengganu sudah tersalah pilih seorang Pesuruhjaya. Dalam akhir ayat Mustafa Ali, ada juga saya terbaca beliau menyifatkan isu ini timbul disebabkan keghairahan satu pihak untuk mengambil alih kerajaan. Di sini, saya cukup tidak fahamlah. Seolah-olah pada Mustafa, adalah satu kesalahan apabila kita ghairah nak gantikan kerajaan secara demokrasi. Sejak bila pula Mustafa jadi begini? Kita kena faham bahawa isu menghuruharakan ini timbul kerana sejak 50 tahun Umno memimpin negara, rakyat tidak dipimpin dengan jelas dan betul dari segi Islam atau demokrasi. Keadilan tidak diberi kepada orang-orang Melayu, Cina, India, Siam atau Kadazan. Ini yang kita ghairah untuk menggantikan kerajaan. Kita bawa Islam kerana Islam itu adil. Islam itu untuk keamanan dan kesejahteraan seluruh kaum yang bermastautin di Malaysia. Apabila nampak bahawa Kerajaan BN/Umno sudah panik dan resah sehingga terpaksa melarikan 50 Wakil Rakyat, maka pada saya, ini adalah petanda kejayaan. Tak tahu lah pula saya kenapa Mustafa Ali terpaksa bersusah payah untuk menjelaskan situasi sebenar demi meredakan. Meredakan hati siapa? Hati pemimpin Umno?

9. Dalam keadaan beginilah hati saya cepat-cepat teringat tentang HARAKAH. Saya tak dapat bayangkan bagaimana HARAKAH boleh memainkan peranan sebagai lidah rasmi parti dan organ parti, apabila orang nombor satu yang merupakan Pesuruhjaya PAS Terengganu ini telah mengambil sikap membelakangi keputusan Muktamar. Saya percaya, ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pojok, cerita, berita dan analisis yang dibuat. Dengan dibenarkan penerbitan dua kali seminggu maka lebih cepat lagilah ia boleh merosakkan imej HARAKAH. Pada logiknya, pembaca HARAKAH akan berkurangan. Saya fikir suatu keputusan perlu dibuat mengenai perkara ini.

CheGu Pa, pernah berkata Abangnya tidak ’sihat’. Abangnya pernah menyeru ahli PAS untuk masuk UMNO jika benar memperjuangkan Islam. Kini mungkin dia juga sudah tidak sihat kerana beria benar membantu mempertahankan UMNO dari tenggelam.

10. Saya sebenarnya masih mahu mengambil sikap bertangguh dari terlalu cepat mengemukakan respons. Dengan begitu, saya akan cuba ikuti lagi apa rentak yang akan dibawa oleh pemimpin seperti Mustafa Ali. Saya percaya, mungkin ada satu atau dua orang lagi yang bersama dengan beliau. Selaku orang tua dalam parti, saya telah mengikuti orang penting dan orang yang tidak penting keluar masuk ke dalam parti. Bahkan Allahyarham Dato’ Haji Asri Muda sekalipun pernah meninggalkan Parti PAS. Pada waktu itu beliau adalah di kerusi Presiden. Beliau akhirnya masuk Umno dan semua orang tahu bagaimana beliau mengakhiri karier politiknya.

NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT

Bertarikh : 11 Ramadhan 1429
11 September 2008.

p/s Kenyataan di atas telah diarah ditarik siarannya dari Harakah. Terdapat tangan-tangan hitam di puncak Raja Laut yang begitu taksub dengan UMNO sehingga tindakan mereka pun sudah sama dengan UMNO.


Comments : 117 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Ops Katak : Kickdefella Calls All Malaysian To Remain Positive
13

09

2008
Dear Fellow Malaysian,

Yesterday, three of our fellow Malaysian, one of them whom I myself knew dearly has been arrested under the Internal Security Act. While, I personally supported the existent of such law, I have always did not condone the use of such act to derail the political aspirations of the opposing parties nor did I condone it’s usage when a person can be charge in the court of law using more appropriate set of law.

More than a month ago, I have called upon my fellow Malaysia to send the signal of a Nation In Distress to each and every Malaysian. I have received strong supports from many whom I have never met before. My fellow countrymen, we are indeed is still a Nation In Distress.

Ops Katak is a product of a weak leadership who try to continue its grip in power while they realise it is too slippery to do so. This is the Prime Minister’s last weapon to remain in the premiership for at least till mid 2010.

Today, I wish to call upon all Barisan Nasional’s component parties to leave UMNO. Ops Katak has proven the racist attitude of UMNO leadership. Staying close with UMNO will mean only one thing, to support the usage of racial sensitivities by Abdullah’s leadership in hope to remain in power.

Ops Katak itself, is racist. While Ahmad Ismail is enjoying the warm night clothed with his silk blanket in the chilly Malaysian morning, the person whom reported his racist remarks is in an unknown location under unknown condition to us.

We have today the chance to make a whole lot of different in our Malaysia. If the BN component parties abandon the sinking boat today rather than drown together with UMNO, a new coalition government will be form immediately. Our good friends in UMNO are welcome to meet us somewhere along the road on individual basis.

The ultimate task of this new government is to do a thorough reform in the manner the government has been running this country. A complete reform in the whole democratic process, which includes the reform in the electoral roles and the election system, itself.

After this immediate reforms has taken place, I know, the new government, which are form through the what popularly known as back-door, will dissolve the Parliament for a snap election and so the people, for the first-time since long ago, can cast their vote without fear or favour, in a totally free election. If we dream of a real legitimate government formed from a legitimate mandate through a clean election, than dream no more.

To those who question the legitimacy and moral of forming the government through back-door, I would love for them to think, how much different it is from winning many seats in the election via back-door through the controversial postal-votes and phantom votes in election devastated by vote buying.

If we want to be morally correct, we than have to take the action of removing all the avenues of doubt.

My fellow Malaysian,

This country is indeed still in distress, politically and economically. Yet, I beg all of you, please let us not tarnish this beautiful Ramadan with violent actions. Let us just do this changes via a whisper. Let us not shout for change but let us beg for one.

If we need to go out there, let us do it for one sole purpose, to help to show the road for all the BN component parties, and to lend our hand to lead them into the new political landscape.

It is now within our reach.


Comments : 43 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Sheih on Sheih: The Guardian Angel of Malaysia
13

09

2008
Since long ago, I have been very vocal about supporting the Internal Security Act. But I am always against the usage of it for political purposes. I respect the views of friends whom are against the so call draconian law. I share the sorrow of the families of those Malaysians who are detained under ISA.

ISA is a good answer as a preventive measure. A person should be charge under ISA if he is deems dangerous and his action or idea can damage the society and the country. He is not a criminal. He has yet to commit a crime. Nevertheless, if he is allowed to continue to roam freely, terrible things can happen.

But, if a citizen had committed the crime, he or she should be charge under the correct law for the crime that he did. It is no more an issue about preventing him to commit the crime. If crime happened, the authority should be able to prove it and all the evidence should point to the suspect. He meanwhile is protect under the constitution and is innocent until proven guilty in the court of law.

My personal view about the latest happening is this is no more a preventive move but rather a defensive move by Abdullah Ahmad Badawi, the Prime Minister of Malaysia.

As Malaysian, we should stand for what best for the country, even if it means that the usage of ISA is seek upon.

Stand for what best for Malaysia, not for what best for Abdullah, his family and comrades.

My love for the Guardian Angel of Malaysia will remain.


Comments : 15 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Sheih on Sheih: 3 Years For Not Even Being an Evil!
10

09

2008
Ahmad Ismail, the UMNO Division Chief of Bukit Bendera got himself 3 years suspension from being active in UMNO, yet Dollah loves the bugger and not even dare to call Ahmad as ‘EVIL’.

Perhaps you cannot put the country symbol upside-down, because that is an EVIL thing to do, but you can turn the country upside-down, that is not evil.

And now, we all are reminded to be cautious in our writing and in thinking aloud.

Personally, Ahmad is just a pawn. UMNO is in deep shit and finding themselves and their partners in Barisan Nasional as the signature of the racist Malaysian. The Cabinet meeting had agreed to use Internal Security Act against those who played the racial cards. But whose game is that?





While I agreed with Tun Dr. Mahathir regarding how other races are very sensitive about Malays being racist, yet they are so insensitive about the Malays, I do believe that lately, UMNO whom had fought hard to give the Chinese school to the Chinese, Indian school to the Indian etc, has change so much that UMNO has become intolerable with multiracial Malaysia.

UMNO has fast becoming the weapon of mass destruction for the country. Why has this happen?

If I list down ten most racist Malaysian since Merdeka, I will find it hard to squeeze such name like Teresa Kok and Lee Kim Sai into the list that will be overloaded with names from UMNO.

I will as always support the use of Internal Security Act as a measure of prevention against disunity but I am against the use of ISA for political reason. If Hamid Albar decides to put his signature into arresting those whom have cause racial tension amongst us, I hope he will do it wisely, without fear or favour. I hope he will consider the roots of the problem; every reaction is cause by certain action. I hope he consider the damage caused by Khairy Jamaluddin towards the non-Malays. I hope he re-look into the Kris wagging by Hishamuddin Tun Hussein.

I hope Hamid Albar will act as a Malaysian and not as Malay. I hope I will be able to support him.

They are so many places for prayer in this country, and it is there for every religions. Why don’t we spend some of our precious time praying for our beloved Malaysia. Let us pray for wisdom to those whom we empowered to keep us as Malaysian.



Let us also pray for Tengku Razaleigh Hamzah and Anwar Ibrahim, whom we always look at them as a Malaysian more than of their race of origin to be given the strength in their fight for a better Malaysia.




Comments : 35 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

300 Smiles
9

09

2008


Ramadan Charity 2008 will bring smile to over 300 families including non muslim families too. For this year, recipients will receive goods and cash. Few orphanages and Sekolah Tahfiz Al Quran will also received cash collected from our Charity drives. The donations has been divided into pure donation, Zakats and Fidyah.

For the last two days, we have bought some of the goods and delivered directly to Kijang Care for storage and packing purposes. First 100 families will receive the donation by end of next week.





Comments : 18 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Al Fatihah & Ramadan Charity Updates
4

09

2008
Al Fatihah to Pejuang Kemerdekaan who has left us today at 5.58pm today. My family and me were preparing for our Buka Puasa when I received the Star News Alert. A very sad day for the country. A very sad day for all.

Takziah to Sis Nuraina and Sis Maria and family. Both were there during my saddest moment in life. Unfortunately, I am not able to be there during theirs saddest moment.

As for our Ramadan Charity 2008 update, as per tonight, we have collected close to RM21,000.00. Please refer to Kijang Care website for details.


Comments : 13 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Ramadan Charity 2008 - Whooping RM7K
2

09

2008
Whooping RM7,000 that is what we have collected for our Ramadan Charity 2008 so far.

This latest figures were informed to me after Bariah and her Kijang Care buddies do their ‘house-cleaning’. According to Bariah, they are facing a slight problem because some of us did not email her to inform about the transaction. Nevertheless, the problem is now solved.

To all Kickdefella’s readers, friends and family, this is already a monumental success as we are only on our second day of Ramadan.

Please keep it coming folks and please do send us an email at bariahishak@yahoo.com.my for confirmation of transaction.

For further detail and how to be part of our Ramadan Charity 2008, please click here. For account update please visit www.KijangCare.org. It is under ‘Donation‘ section and please hit the Ramadhan Charity Drive-Log Sheet link.


Comments : 10 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

A Glimpse of A Welfare State, Bajet 2009 dan Merdeka.
1

09

2008


Ramadan Charity 2008 Update

To date we have received a total of RM3,000 donated from Malaysian from various part of the earth. We would wish to thanks all for the donation. Mostly the donations came from the same readers whom had donated a total of almost close to RM5,000 for our charity drive last year. For accounting details please refer to Kijang care website.

For more info on Ramadan Charity 2008, please click here.

“Malaysia sudah menjadi satu bangsa yang lebih mengagungkan ‘masturbation’ dengan pelbagai fantasi dan bukan ‘the real sex’. Sebab itu, simbol, lambang, panji-panji dan sebagainya lebih penting menggambarkan semangat perjuangan kita walaupun ianya bukanlah yang sebenar-benarnya.”

Apa yang paling menarik di dalam Bajet 2009 ialah pengecualian pembayaran penggunaan tenaga elektrik bagi pengguna yang menggunakan sumber tenaga elektrik kurang dari RM20 sebulan.

Sewaktu Kerajaan Selangor menjalankan dasar yang sama bagi tenaga air, ramailah yang berkata bahawa iaanya bertujuan politik dan hanya menggalakan pembaziran semata-mata.

Kerajaan Selangor telah menerajui perubahan sebagaimana kerajaan Negeri Kelantan menerajui perubahan didalam pelbagai polisi berhubung pentadbiran awam, kebajikan masyarakat dan lain-lain yang kemudiannya menjadi ikutan kerajaan Persekutuan.

Bajet 2009 cuba mengutamakan kebajikan Masyarakat dan memberi ruang kepada golongan pertengahan untuk mempunyai lebihan pendapatan supaya mereka dapat membantu untuk menjana semula ekonomi negara. Namun begitu, Bajet 2009 gagal dari segi semangatnya. Bajet 2009 gagal membuktikan keikhlasan Kerajaan Pusat dan ini berkemungkinan kerana kebanyakan elemen-elemen manis dalam Bajet 2009 hanya dimasukan setelah Dato’ Seri Anwar Ibrahim diumumkan sebagai pemenang di dalam Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

Bajet 2009 adalah satu belanjawan sorong tarik. Sepatutnya Bajet 2009 boleh menghapuskan terus cukai pendapatan selama 1 tahun seperti dasar yang pernah dibuat oleh Kerajaan pada tahun 1998. Bajet 2009 sepatutnya boleh mengurangkan caruman KWSP selama satu tahun dan dikaji semula pada 2010. Bajet 2009 juga seharusnya menghapuskan terus cukai pendapatan yang dikenakan ke atas bonus dan juga bayaran ex-gratia atau pampasan kepada pekerja terutama bayaran kepada mereka yang berhenti kerja menerusi skim VSS.

Mengapa perlu di cukai mereka yang berkhidmat dengan cemerlang? Mengapa perlu dicukai mereka yang akan hilang pekerjaan?

Pada waktu kerajaan menaikan cukai rokok mengapa tidak dinaikan cukai minuman keras?

Mengapa juga kerajaan tidak menghapuskan terus segala bentuk yuran tambahan disekolah-sekolah setelah menghapuskan cukai wajib pada bajet yang lalu. Penghapusan terus yuran-yuran tambahan di sekolah adalah langkah sewajarnya setelah ia menimbulkan begitu banyak kontroversi. Bukanlah kerajaan menjanjikan pendidikan percuma buat semua warganegara Malaysia.

Sebenarnya Bajet 2009 bukanlah satu Bajet yang ikhlas. Ia adalah Bajet yang terpaksa. Abdullah tidak pernah memiliki ‘kejantanan’ untuk bertindak diluar konvesyenelnya. Abdullah amat gentar kepada defisit sebab dia sendiri tidak pernah memahami ekonomi dan ini tidak hairanlah bagi seorang yang gagal dalam statistik mengakibatkan beliau tidak dapat masuk ke sekolah ekonomi.

Negara Berkebajikan

Selepas Mac 8, 2008, 5 buah negeri di Semenanjung Malaysia berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat. Di Parlimen pula Barisan Nasional kehilangan majoriti 2 per tiganya.

Hari ini, kita telah mula merasakan hasilnya memiliki pembangkang yang kuat di Parlimen. Tanpa pembangkang yang kuat di Parlimen dan tanpa dasar-dasar alternatif di negeri-negeri pimpinan Pakatan Rakyat, rakyat miskin tidak mungkin dapat impikan perkhidmatan elektrik percuma.

Syukur kepada rakyat miskin di Selangor kerana kini mereka tidak lagi perlu membayar untuk tenaga elektrik dan juga air. Walaupun Pembangkang belum memerintah Malaysia tetapi angin konsep Negara Berkebajikan sudah mula bertiup kencang dan sudah mula dinikmati rakyat.

Bajet 2009 seperti juga penuruman harga minyak sebelum Pilihanraya Kecil Permatang Pauh adalah bukti penipuan Abdullah, Najib dan rakan-rakan dusta mereka di kabinet. Sebelum ini mereka menjerit pekik bahawa konsep Negara Berkebajikan dan idea penurunan harga minyak oleh Pakatan adalah mustahil di laksanakan dan boleh membangkrapkan negara. Tetapi hari ini mereka membuktikan bahawa idea Pakatan Rakyat sebenarnya praktikal dan boleh dimanfaatkan.

Semakin kuat tekanan oleh rakyat dan bersenjatakan pembangkang yang kuat di Parlimen dan 5 negeri di bawah pemerintahan pembangkang, semakin kerajaan pusat terpaksa mengaku kalah dan tunduk kepada kehendak sebenar rakyat.

Rakyat mahukan kesejahteraan dari segenap aspek. Tanggungjawab pemerintah untuk memikirkan bagaimana untuk melaksanakannya. Kerajaan Barisan Nasional tidak melaksanakan apa yang dituntut oleh rakyat kerana mereka risau kehilangan cengkaman terhadap rakyat.

Mereka mahu rakyat miskin terus bergantung kepada Barisan Nasional dan bukan kepada Kerajaan. Mereka mahu orang Melayu terus bergantung kepada UMNO dan mereka mahu Malaysia terus berpecah dan terus berpolemik didalam isu perkauman dan keagamaan. Barisan Nasional tidak bercita-cita untuk menyelesaikan ‘outstanding issues’ ini.

Merdeka

“Di dalam peperangan, kita masih menganggungkan betapa hebatnya tukang bawak bendera berjaya mempertahankan panji-panji kita megah berdiri di medan peperangan dan bukannya betapa hebatnya pandekar-pendekar kita berlumuran darah mempertahankan nyawa anak bangsa dari menjadi korban.”

Negara mencapai kemerdekaan pada 31 hb Ogos 1957. Kemerdekaan ini hanya di capai oleh Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Tidak Bersekutu dan 2 daripada 3 Negeri-Negeri Selat. Negeri-negeri ini merdeka dibawah sebuah negara yang di panggil Persekutuan Tanah Melayu.

Selepas itu setiap 31 Ogos, rakyat di seluruh Persekutuan Tanah Melayu akan meraikan sambutan Ulangtahun Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Pada 16 September 1963, Sabah, Sarawak dan Singapura telah merdeka di bawah Malaysia. Negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu telah bersama Sabah, Sarawak dan Singapura bersatu menubuhkan sebuah negara yang dipanggil Malaysia. (Singapura meninggalkan Malaysia kemudiannya).

31 Ogos bukan tarikh ulangtahun kemerdekaan Malaysia. Ini kerana Sabah dan Sarawak merdeka di dalam Malaysia pada 16 September.

Bagi mengelakkan kekeliruan dan menjaga sensitiviti semua pihak, 31 Ogos diistiharkan sebagai Hari Kebangsaan dan bukan hari ulangtahun kemerdekaan Malaysia.

16 September pula adalah hari Penubuhan Malaysia dan sebenar-benarnya adalah tarikh yang perlu diraikan kerana pada tarikh itulah wujudnya sebuah negara berdaulat bernama Malaysia yang menjadi tempat berlindung semua lapisan masyarakat tanpa mengira warna kulit, kepercayaan dan asal keturunan.

Penduduk Sabah dan Sarawak memilih untuk Merdeka di bawah Malaysia dan bukannya negeri mereka di ‘annex’ oleh Persekutuan Tanah Melayu.

Kebelakangan ini, Kerajaan Pimpinan Barisan Nasional semakin mahu mengikis terus detik bersejarah penubuhan Malaysia itu. Hari Kebangsaan kini semakin rancak di kenali semula sebagai hari Merdeka dan berteriaklah kita melaungkan Merdeka.

Ini tidak pelik sangat kerana saya sudah merumuskan rata-rata kita di Malaysia ini adalah masyarakat yang mengutamakan perlambangan semata-mata. Kita lebih pentingkan panji-panji dari nyawa. Kita lebih pentingkan kedudukan Jalur Gemilang yang betul dan bukan kedudukan kita ditempat yang betul.

Malaysia sudah menjadi satu bangsa yang lebih mengagungkan ‘masturbation’ dengan pelbagai fantasi dan bukan ‘the real sex’. Sebab itu, simbol, lambang, panji-panji dan sebagainya lebih penting menggambarkan semangat perjuangan kita walaupun ianya bukanlah yang sebenar-benarnya.

Di dalam peperangan, kita masih menganggungkan betapa hebatnya tukang bawak bendera berjaya mempertahankan panji-panji kita megah berdiri di medan peperangan dan bukannya betapa hebatnya pandekar-pendekar kita berlumuran darah mempertahankan nyawa anak bangsa dari menjadi korban.

Hari ini, ribuan rakyat Malaysia hilang pekerjaan. Ia, hari ini di hari umat Islam mula menyambut Ramadan. Tak mengapa, kita tidak perlu peduli itu semua. Bukan salah kita. Itu semua salah mereka kerana bekerja di Stesen Minyak. Bukankah Panji-Panji di stesen minyak itu patut di julang oleh rakyat asing dan bukan rakyat tempatan. Jadi padan muka engkaulah anak-anak tempatan yang nak sangat buat kerja jadi kuli di stesen minyak.

Insan-insan kerdil tiada di alam fantasi.


Comments : 31 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

We Are What We Are
27

08

2008
Listen To Our Negaraku Click Here

We Are Malaysian!

Once upon a time, our forefathers had given what ever they have to finance the journey for Tunku Abdul Rahman and their entourage to London. The memorable journey ends with us lowering the Union Jack and proudly hoists our federation flag, the older version of what today we call the Jalur Gemilang.

Yesterday, we have self-finance our self to go to Permatang Pauh and today, we have bring back Anwar Ibrahim to Parliament with resounding victory.

Our journey for a new Malaysia has begun. This is history in the making. Let us end all the humiliation that has given us shame by UMNO under Abdullah and his son-in-law.

Let us make a call to all the great Malaysian MPs in the Dewan Rakyat to join us to save the old Malaysia and make it a better one for our children.


Mesej yang hendak dihantar oleh pengundi Melayu, Cina dan India menjadi sia-sia kerana Dato Seri Abdullah tidak ada telinga untuk mendengar, tidak ada mata untuk melihat.
- Mahathir Mohamed, Statesman



Today’s report card, delivered to a Prime Minister who is accountable also as Liaison Chief of UMNO Penang and Chairman of BN, is impossible to hide: he does not have the minimal credibility needed to run the country day by day, let alone to take it in the new directions we need to go in a complex world. He may not have the credibility needed to keep the country together. This dangerous situation cannot continue, and it will not.
- Tengku Razaleigh Hamzah, Statesman



Jika PRU12 pada 8 Mac 2008 memberikan mesej supaya Abdullah segera mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri, PRK Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 adalah endorsement dan re-enforcement kepada mesej tersebut.
- Ruhani Ahmad, Kuda Kepang



Ia juga berupa undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan tamparan hebat kepada timbalannya, Mohd Najib Abdul Razak, yang menjadi ketua kempen BN.
- A Kadir Jasin, The Scribe



Understand that today, you (Najib) and your friends (in UMNO and BN) must contend with a force rejuvenated by self-belief.
- Haris Ibrahim, Speaker People’s Parliament


Let us hoist our flag up-right again, a sign of VICTORY for all Malaysian.
- Kickdefella and Friends

Dare to dream… we will win.

Ramadan Charity 2008 update

First day collection – RM500.
Donate by 2 great Malaysian who wish to remain anonymous. Thanks a million!.

As per 5.00pm today RC2008 received another RM1,300 from 3 anonymous contributors making the up-to-date total is now RM1,800.00 thanks.

For more info on RC2008 click here.


Comments : 63 Comments »

Categories : Current Affairs

--------------------------------------------------------------------------------

Anwar Returns To Parliament
26

08

2008
If this results is correct, this means the 79% of the registered voters has cast their vote. Almost 10% higher than the figure given by SPR at 5pm today, where do they came from?. (9.40pm)

Arif Shah LOST The Votes from State Assembly Area of Seberang Jaya where he is the ADUN with majority almost 4,000 votes. (8.55pm)

Anwar returns with bigger Majority. Dato’ Seri Anwar Ibrahim (PKR) 31,579. Dato Arif Shah Omar Shah (BN) 15,045. Hanafi Mamat (AKIM) 89. Majority of 16,534 votes (update 9.15pm) Wan Azizah Won on March 8, 2008 by a majority of 13,398 votes. Wan Azizah garnered 30,348 votes.

Malaysia Governments Declares By-Election DEFEAT (8.45pm Channel News Asia)

Anwar Ibrahim has returns to Malaysian Parliament in style!. Unofficial result by IPGlobal.TV so far, Dato’ Seri Anwar Ibrahim (PKR) 22,373. Dato’ Arif Shah Omar Shah (BN) 9,549. Hanafi Mamat (AKIM) 39.

Anwar will be making a statement shortly. Watch it on www.ipglobal.tv.



























About Myself











Born in 1970, this Kelantanese kampong boy begins his career by directing an experimental film Lautan di Waktu Subuh, the 16mm, 5 minutes movie tailored from the poetry by Zaihasra. In 1993, Sheih moves from experimental genre to drama with political theme that soon became his trademark. Karamnya Bahtera Merdeka a.k.a The Cries of An independent Child (again shot in 16mm) was screen in Tokyo and nominated for best picture. This is followed by Potret Seorang Patriot (16mm), which won the best feature in 1994. Potret Seorang Patriot is a movie about a deposed President combating for freedom from the revolutionary regime.



In his early days as filmmaker, Sheih was strongly influence by Costa Gavras and his ‘Z’. In 1995, Sheih wrote Bicara Tentang Kita, a mini series based on the speculation regarding Mahathir-Anwar relationship and the power struggle in UMNO, which he then directed. Unfortunately, it was banned a year later. In 1999, Sheih was awarded the Best Story for his piece, Perempuan Melayu Terakhir. Beginning year 2000, Sheih works on few less political subjects while concentrating in advancing his studies.



Sheih has toiled on more than 200 hrs of television series, feature film and non-fictional program. He also has written more than 40 scripts. Among his memorable work are television movies Earl Grey & Kopi Kampong, YB & Thuraya, Kuartet Merdeka and Neek Hardware & Muthu Schumacher. Sheih also add a 35mm feature film to his credit in 2005, which won him the Most Promising Director, a year later.

No comments: