Sunday, October 5, 2008

Dr Mahathir tidak percaya PM akan berundur




















Isnin 6 Oktober 2008 | 5 Shawwal 1429 Hijrah

Dr Mahathir tidak percaya PM akan berundur


Abdul Aziz Mustafa
Sun | Oct 05, 08 | 9:06:53 pm MYT
KUALA LUMPUR, 5 Okt (Hrkh) Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak percaya Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berhasrat untuk mengumumkan pengundurannya sebagai Presiden Umno. Iklan



Abdullah disebut-sebut akan mengumumkan pengundurannya itu sebelum mesyuarat bahagian-bahagian Umno 9 Oktober ini.

"Saya dapati Pak Lah ini suka berdolak-dalik. Selagi beliau belum buat pengumuman, saya tak percaya.

"Macam-macam beliau janji, semuanya beliau tak tunaikan janji," mStar memetik Dr Mahathir sebagai berkata ketika ditemui pemberita di rumah terbukanya di Seri Kembangan hari ini.

Dr Mahathir juga mengalu-alukan tindakan ramai pemimpin Umno yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden selaras dengan amalan demokrasi yang dipraktikkan parti.

Bagaimanapun katanya, pertandingan itu perlulah berlangsung secara sihat tanpa sebarang taktik kotor.

"Baguslah... bertandinglah... kita demokrasi. Jangan main kotor sudahlah.

"Jangan bayar duit, jangan sogok. Kita tunjuk kebolehan kita, insya-Allah, orang akan pilih kita.

"Tapi kalau guna tekanan, kilas tangan orang, tarik balik kontrak, ini bukan demokrasilah," kata beliau ketika pada majlis rumah terbukanya sempena Aidilfitri di kediamannya The Mines Resort City di sini, hari ini.

Beliau berkata, dalam pemilihan akan datang, tidak perlu wujud istilah pasukan kerana jika sesebuah pasukan itu kalah, mereka akan sukar bekerjasama dengan pasukan yang menang.

"Ini bukanlah Amerika Syarikat. Tak perlulah ada pasukan. Kalau kita menang, pasukan kita menang, nak bekerjasama dengan orang yang lawan kita itu susah.

"Kita boleh masing-masing bertanding jawatan masing-masing, dan kita harus sanggup bekerjasama dengan sesiapa saja yang menang," katanya.

Ketika ditanya sama ada Umno memerlukan kesinambungan pemimpin lama dan baru seperti yang berlaku dalam parti MCA dan Gerakan pada masa ini, Dr. Mahathir berkata, pemimpin-pemimpin perlu mencontohi Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting yang mengundurkan dirinya pada pemilihan parti akan datang ekoran prestasi kurang memberangsangkan dalam pilihan raya umum yang lalu.

"Tapi ada sesetengah pemimpin, dah kalah teruk pun, masih kata menang... tak mahu tarik diri.

"Dulu zaman Tunku (Abdul Rahman), bila orang tak suka kat dia, dia tarik diri. Zaman Datuk Onn (Jaafar), bila orang tak setuju dengan dia, dia pun tarik diri. Ini saya dengar, orang tak cakap lain... itu saja, tapi tak mahu tarik diri," katanya.

Berhubung keputusan beliau untuk menyertai semula Umno, Dr. Mahathir berkata, beliau sudah lama membuat keputusan itu iaitu sejak beliau keluar daripada Umno lagi tetapi ia bersyarat.

"Saya kata saya akan menyertai semula Umno tapi ada syarat... syarat tu kamu pun tahu.

"Tapi rupa-rupanya ramai yang keluar Umno setelah saya keluar. Jadi kalau saya masuk, orang-orang ini tak dapat masuk, tak adillah. Masa keluar, mereka ikut... saya masuk, mereka tak boleh ikut.

"Kita jangan lupa mereka ini punya kuasa undi. Kalau mereka berada di luar Umno dan mengundi parti lawan, Umno mungkin akan kalah," katanya.

Dr. Mahathir berkata, kehadiran tetamu kira-kira 10,000 orang pada rumah terbukanya tahun ini agak luar biasa dan ia mungkin disebabkan beliau menguar-uarkan tentang hal itu dalam laman blognya, chedet.com_








Isnin 6 Oktober 2008 | 5 Shawwal 1429 Hijrah
Hindraf tidak biadab - Presiden PAS
Abdul Aziz Mustafa
Sun | Oct 05, 08 | 2:20:24 pm MYT
KUALA LUMPUR, 5 Okt (Hrkh) - Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan penyokong Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) tidak biadab apabila bertemu Perdana Menteri pada rumah terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet beragama Islam Rabu lalu. Iklan



Beliau berkata, tindakan penyokong Hindraf bertemu dan menyerahkan memorandum kepada Datuk Abdullah Ahmad Badawi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu bukan sesuatu yang biadab dan perlu dipandang dari sudut positif.

"Mereka dibenarkan masuk, mereka masuklah... kalau tak dibenarkan, macam mana mereka hendak masuk. Saya rasa itu tidak biadab, itu demokrasi... biasa. Kalau kita tengok di negara Barat, mereka benarkan orang demonstrasi di depan Rumah Putih... itu biasa... Kita kena lihat ini sebagai satu perubahan zaman Perdana Menteri kitalah.

"Kalau betul mereka tak mahu bagi Hindraf masuk, mereka boleh halang. Tetapi apa yang berlaku tidak ada polis yang halang. Tak ada masalah mereka jumpa Perdana Menteri macam tu... saya pun ada orang datang ke rumah. Kita kena lihat ia sebagai perubahan demokrasi di Malaysia, lagipun mereka tidak buat kecoh atau bertumbuk," katanya selepas berucap pada majlis perasmian Ijtima' Aidilfitri anjuran Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan Badan Perhubungan PAS negeri di Kuala Terengganu semalam.

Beliau meminta semua pihak melihat tindakan penyokong Hindraf bertemu Perdana Menteri pada majlis rumah terbuka itu sebagai demokrasi era baru.

Dalam kejadian itu, kira-kira 800 penyokong Hindraf berpakaian kemeja-T jingga beratur seawal jam 11 pagi bersama ribuan pengunjung lain untuk bersalam dengan Abdullah dan menyerahkan kad ucapan Aidilfitri yang turut diselitkan dengan mesej supaya Perdana Menteri membebaskan pemimpin Hindraf yang dikenakan tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Keadaan dilaporkan "menjadi kecoh seketika" oleh akhbar-akhbar pro-Barisan Nasional (BN) apabila mereka dihalang memasuki dewan jamuan di aras empat PWTC dan "melaungkan rasa tidak puas hati kerana menunggu terlalu lama untuk bertemu Perdana Menteri".

Polis pula dilaporkan terpaksa campur tangan polis untuk mengawal keadaan.

Hindraf, yang begitu sukar dan tidak pernah berpeluang berjumpa Perdana Menteri dikutuk oleh para pemimpin Umno khususnya kerana menyampaikan bantahan mereka ke atas penahanan tanpa bicara rakan-rakan mereka di bawah ISA di rumah terbuka itu.

"Kami telah berusaha untuk berjumpa dengannya (Perdana Menteri) selama ini, jadi kami mengambil peluang hari ini. Kami datang dengan hati yang terbuka," kata Koordinator Kebangsaan Ideologi Hindraf, W. Sambulingam.

K Shanti, isteri pemimpin Hindraf dalam pelarian P Waythamoorthy berkata, mereka hanya menyerahkan patung beruang dan kad tersebut sahaja.

"Dalam semangat saling bermaafan sempena Hari Raya Aidilfitri, kami mahu menyatakan bahawa orang-orang India di Malaysia memaafkannya (Perdana Menteri) kerana menghantar para pemimpin Hindraf ke (Kem Tahanan Perlindungan) Kamunting," Malaysiakini memetik Shanti sebagai berkata apabila ditanya mengenai kad itu.

Selain 200 penyokong Hindraf itu, kira-kira 40 aktivis anti-ISA juga hadir ke rumah terbuka itu. _












Hindraf mendapat lampu hijau dari Presiden PAS! Wow!
Saya merujuk kepada kenyataan Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang yang merestui perbuatan HINDRAF menyerbu masuk ke majlis sambutan Aidil Fitri oleh Barisan Jamaah Menteri Barisan Nasional di PWTC baru baru ini seperti dilaporkan disini, sini dan disini.





















Para pemimpin HINDRAF mesti seronok tak terkata mendapat sokongan dari Presiden PAS sendiri dan ini akan membuka ruang baru kepada sesiapa sahaja yang tidak berpuashati dengan Parti Islam seMalaysia untuk menceroboh dan menyerbu mana mana acara yang akan diadakan oleh parti Islam negara ini pada waktu waktu akan datang?

Nah! Ini baru demokrasi sebenar, kan?

Para PEMUDA PAS dan Unit AMAL usah kelam kabut nanti menahan mana mana kumpulan atau pembantah pembantah yang akan hadir membawa sepanduk sepanduk protes menentang PAS dan polisi polisinya!

Tuan tuan kenalah belajar senyum meleret tak sudah bila menerima tamu tamu yang tak disangka atau diduga duga nanti! `Senyum sokmo!' kata orang Ganu!

Presiden PAS sekarang ternyata seorang yang amat demokratik sekali bilamana ia melibatkan majlis majlis sambutan Aidilfitri seteru politik beliau dan sokongan tidak berbelah bahagi Dato' Seri Abdul Hadi Awang sudah tentu memeranjatkan pemimpin pemimpin HINDRAF kerana tidak sangka mendapat lampu hijau dari beliau diatas tindakan mereka beramai ramai masuk ke PWTC membawa kaum keluarga dan anak anak mereka hadir bukan untuk tujuan makan minum jamuan Hari Raya bersama sama para pimpinan Barisan Nasional tetapi sebaliknya cuma hendak menyerahkan memorandum serta patung anak beruang kepada Mamanda Menteri Kerajaan BN Malaysia ; menuntut pembebasan pemimpin pemimpin HINDRAF yang sedang berada didalam Kem Tahanan ISA di Kemunting, Perak Darul Ridzuan.

Saya percaya Presiden PAS tidak akan membantah lagi mana mana pihak yang hadir berdemonstrasi mengganggu gugat mana mana acara acara politik dan keagamaan anjuran PAS dan Pakatan Rakyat mulai dari sekarang.

Sungguh hebat sekali percaturan politik Presiden PAS sekarang yang memang seratus peratus menjulang tinggi siasah ala ala Machiavelli @'matlamat menghalalkan cara!'

Peduli apa dengan saudara sesama agama yang sedang mengadakan acara sambutan Aidilfitri, kan?

Mungkin sentimen agama dan pentingnya nilai Aidilfitri bagi sesama ummah semakin menipis dan hilang bagaikan titisan embun pagi bagi ahli ahli politik zaman sekarang yang boleh menghalalkan sahaja sebarang perlakuan buruk laku dan tidak menepati tuntutan ukhuwah Islamiah dan adat resam bertandang ke mana mana majlis rasmi atau persendirian menurut resam kita orang orang Timur kerana tujuan politik itu lebih penting dan mesti meminggirkan sahaja sebarang keperluan berbudi bahasa diwaktu terkini?

Apa apa pun kita tengok sahaja apa langkah langkah seterusnya Pak Presiden PAS kerana sokongan tidak berbelah bagi ini amat istimewa dan amat dihargai puak puak HINDRAF dan mereka yang seperjuangan dengan mereka!

Molek benarlah nampaknya pengiktirafan Pak Presiden mengajak manusia dinegara ini mengamalkan budaya 'gatecrashers' ala ala Barat untuk menyampaikan maksud mereka!

Kan? Kan? Kan? Kan? Kan?

Iyolah tu!!!!

* Untuk makluman semua yang beriya benar nak menghantar komen, sila ambil perhatian bahawa saya tidak menyokong BN kerana saya rasa bagi mereka yang mengikuti tulisan saya selama ini, anda akan sedia maklum akan sokongan saya untuk perubahan didalam negara ini.

Namun itu tidak bererti saya akan menyokong mana mana pihak biar pun dari Pakatan Rakyat didalam usaha usaha yang tidak berteraskan kepada keadilan dan menurut adat resam serta tuntutan agama Islam yang saya perjuangkan sepenuh hati dan jiwa saya.

Saya berhak menulis apa yang saya mahu didalam ruang saya ini. Saya harap anda dapat terima hakikat ini bahawa sebagai seorang blogger, saya juga mempunyai hak hak saya menyatakan pendapat saya mengenai apa sahaja yang saya ambil peduli didalam kehidupan saya dinegara ini.

Terimakasih.

Posted by MAHAGURU58 at 8:56 PM 2 comments







2 CommentsClose this window Jump to comment form
pez said...
the oppression that the hindraf detainees' family must be taken to consideration tuan zainal..
siapa nak ahli keluarga mereka ditahan tanpa bicara..
mmg tidak dinafikan bahawasanya budi bahasa has to be considered but apabila their voices are muted,desperation is apparent.
jangan kita lupa akan saudara2 kita dari Jemaah Islamiah yang sudah lebih 7 tahun ditahan tanpa bicara.
aidilfitri berlalu tanpa kita sedari bukan?
that says a lot about who's the real american dog isn't it?

Sunday, 05 October, 2008


MAHAGURU58 said...
Entahlah pez,

Bilamana kita bersuara sedikit menyesali akan kelakuan manusia manusia zaman sekarang, maka bertalu talulah akan datang komen komen berapi dari insan insan yang tersentuh dengan pendapat dan pandangan kita!

Siapa yang menyokong BN?

Saya?

Hah!!! Baca sajalah akan tulisan tulisan saya menghentam Abdullah Badawi dan yang separti dengan nya?

Cumanya saya terkilan dengan peristiwa pihak yang hadir ke majlis itu dengan nawaitu sebaliknya!

Tak manis buat macam tu dimajlis orang!

Tak kiralah mangkok hayon mana pun yang jadi hosnya!

Itu buruk kelaku namanya!

Titik!

Ada masa dan ketika untuk apa apa pun.

Matlamat TIDAK menghalalkan cara!

Natijahnya tanggung sendiri saja!

Sunday, 05 October, 2008












Nasib Ku Li belum tentu, Abdullah pasti diundurkan
Posted by: dinobeano on: October 5, 2008

In: Politics 10 Comments
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my
Thursday | September 25, 2008
Orang-orang media cukup marah jika mereka diboikot atau ditempelak akibat sikap berat sebelah, penggelapan serta memutarbelitkan isu dalam melaporkan sesuatu peristiwa.

Iklan


Sikap sebegini diambil bukan sahaja terhadap orang-orang politik atau Pertubukan Bukan Kerajaan (NGO) yang tidak menyebelahi Barisan Nasional, malah kalangan orang-orang Umno yang berbeza pendapat dengan kepimpinan yang ada, turut akan dimangsakan.

Namun itulah hakikat yang berlaku terhadap Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang mengadakan pertemuan dengan bloggers dan media di kediamannya di Jalan Langgak Golf, dekat sini 21 September lepas.

Asalnya pertemuan tersebut dianjurkan bertujuan untuk Ku Li mendengar pendapat para bloggers dalam isu-isu tertentu untuk diketengahkan. Bagaimanapun ia bertukar menjadi sidang akhbar akibat soalan bertalu-talu dari pihak media.

Dalam pertemuan yang berlangsung hampir dua jam isu, Ku Li yang berhasrat menentang Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, mengupas segala persoalan politik dan ekonomi serta isu-isu dalaman Umno.

Ku Li hanya bercakap beberapa minit sahaja apabila mempersoalkan usaha Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan cabaran yang dihadapinya untuk menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun media pro BN yang jelas menjadi alat pengampu Abdullah hanya menyiarkan pandangan Ku Li tentang Anwar, perbincangan topik-topik lain digelapkan.

Hasrat Ku Li begitu jelas, jika beliau dipilih sebagai Presiden Umno dan menjadi Perdana Menteri, beliau akan merombak keanggotaan Kabinet yang ada dan menubuhkan sebuah ‘unity government’ yang menggabung semua pihak.

Ku Li sedar beliau terpaksa menempuhi ranjau yang amat sukar. Namun beliau tidak pernah mengenal erti putus asa. Beliau tetap mahu mencuba walaupun pernah tewas sekali (1987) dan ‘tidak layak’ bertanding pada tahun 2005.

Membetulkan Umno yang sudah tersasar

Apabila ditanya media, bagaimana beliau boleh mendapat pencalonan dalam mesyuarat Bahagian Umno yang akan diadakan mulai Oktober depan, Ku Li secara sinis berkata, setakat ini Abdullah Badawi juga belum tentu mendapat pencalonan.

“Jika Dollah (Abdullah) berundur akibat desakan orang-orang Umno, soal pencalonan untuk beliau tidak timbul sama sekali,” katanya.

Katanya, ada kalangan anggota Majlis Tertinggi Umno memberitahu, ‘mood’ ahli Umno di akar umbi terhadap Abdullah sudah tiada.

Maksudnya, sikap enggan menerima Abdullah sebagai Presiden Umno begitu ketara ditunjukkan ahli Umno sehingga desakan supaya beliau berundur kedengaran di seluruh negara.

Ku Li menegaskan beliau menawarkan hasratnya untuk bertanding jawatan Presiden Umno bukan untuk melawan sesiapa, beliau hanya mahu memperbetulkan Umno, BN dan negara yang sudah dibawa tersasar jauh dari landasan yang asal.

Katanya, beliau mahu ‘overhaul’ Umno, membawa kembali anak muda yang sudah lari daripada Umno.

Ditanya sama ada beliau mempunyai hubungan atau ‘team mate’ dengan Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ku Li berkata, beliau tidak mempunyai pasukan khusus seperti pertandingan Umno 1987.

Menurutnya, kebetulan beliau menemui Muhyiddin ketika diundang bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menghadiri majlis berbuka puasa di Putrajaya.

Setibanya di situ, beliau mendapati selain Mahathir dan Muhyiddin, turut hadir ada sama di situ ialah bekas Menteri Pertanian, Tan Sri Sanusi Junid dan Presiden Mubarak, Tan Sri Abu Zahar Ujang.

“Saya tidak diundang untuk hadir ke mesyuarat, saya tidak tahu pun ada mesyuarat, jadi saya cuma hadir dalam perbincangan mereka,” katanya.

Antara lain beliau diberitahu, veteran-veteran yang berkumpul tidak lain tidak bukan membincangan masa depan Umno dan negara yang semakin rosak akibat kepimpinan Abdullah Badawi.

Justeru pada ketika itu timbulnya cadangan untuk meminta Dr Mahathir membantu untuk membetulkan keadaan. Keadaan tidak boleh dibetulkan jika Mahathir bukan ahli Umno, maka dirumuskan suatu pandangan, supaya usaha dibuat untuk membawa kembali Mahathir harus disegerakan.

Halangan dalam pemilihan Umno

Masalah yang paling besar menurut Ku Li ialah halangan ‘politik wang’ yang sudah merajai pemilihan Umno saban tahun.

“Saya dengar calon-calon yang bertanding harus menyediakan peruntukan yang besar untuk mendapatkan pencalonan, terus terang saya katakan, saya tiada wang,” katanya.

Daripada makna kata beliau, jika ada kalangan anggota Umno di peringkat bahagian yang mahu menagih wang sebagai upah mencalonkan beliau, awal-awal lagi beliau enggan dibabitkan dengan politik wang.

“Jangan rosakkan Umno dengan politik wang,” katanya, sebagai satu teguran kepada semua pemimpin dan anggota Umno, jika ada antara mereka yang ketagih dengan habuan wang.

Menurut sumber lain, ada kalangan kaki kempen mendakwa, sekarang ini ‘demand’ anggota Umno di akar umbi begitu besar sekali.

“Kami diminta untuk menyediakan antara RM2 juta hingga RM4 juta satu bahagian,” dakwa beliau.

Jika dakwaan beliau itu benar, memang Umno betul-betul hebat! Hebat yang bakal membawa parti itu melingkup tidak lama lagi.

Antara halangan yang dibangkitkan ialah peraturan ‘Tataetika Ahli Umno’ yang dipersetujukan oleh MT Umno pada 27 Mac lepas.

Tataetika ini jelas melarang calon yang bertanding untuk berkempen. Antara yang dicatatkan Perkara 2.1.3 Tataetika Ahli Umno menyebutkan, “Balasan’ termasuklah apa-apa pemberian termasuk wang ringgit, saham-saham, konsesi, hadiah, pakej percutian, makanan/jamuan, tambang gelaran/anugerah dan perkara-perkara lain yang dinyatakan di dalam tataetika ini.”

Antara lain kandungan buku tataetika setebal 23 muka surat tersebut mencakupi soal salahlaku, sogokan, rasuah, penggunaan kekerasan dan ugutan, fitnah, ejen, pelobi serta majlis pertemuan yang bertujuan untuk meraih undi.

Pada dasarnya menurut sumber, peraturan sebegini ketat untuk pemimpin yang berhasrat bertanding dalam pemilihan parti, bertujuan bagi mengelakkan Umno lebih parah.

Namun banyak pendapat kalangan Umno, kebanyakan peraturan yang dimuatkan dalam tataetika banyak menguntungkan pihak atasan yang mempunyai kuasa dalam kerajaan.

Misalnya dakwaan Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan, Kapten (B) Dato’ Zahar Hashim, bahawa Abdullah melanggar tataetika parti dengan menggunakan wang JASA, Kementerian Penerangan (peruntukan kerajaan) untuk diagihkan kepada ketua-ketua Umno cawangan yang terbabit dalam pertemuan dengan beliau.

Walaupun Zahar membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR), tetapi sehingga kini Abdullah tidak pernah tidak disiasat.

“Tetapi, terdapat banyak pemimpin Umno di peringkat MT dan bahagian dirujuk ke Lembaga Disiplin Umno kerana didakwa terbabit politik wang, ini tidak adil,” kata Ku Li.

DEB bukan untuk orang Melayu

Tengku Razaleigh juga diajukan persoalan mengenai sikap Anwar Ibrahim mengenai Dasar Ekonomi Baru, yang penulis sifatkan ianya sebagai ‘hate question’ iaitu bertujuan untuk ‘membelasah’ ketua pembangkang itu.

Dalam soalan itu Anwar cuba dirujuk sebagai orang yang bakal menggadaikan maruah bangsa Melayu kerana hubungan akrabnya dengan DAP dalam Pakatan Rakyat.

Apa yang mengejutkan penulis ialah jawapan Ku Li.

Menurutnya, beliau adalah antara pemimpin yang terlibat dengan usaha merangka DEB, bersama dengan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang ketika itu berada dalam suatu suruhanjaya.

“DEB tidak dirangka untuk orang Melayu sahaja, ianya adalah untuk semua kaum,” tegas Ku Li.

Katanya, selepas berlaku Peristiwa 13 Mei 1969, pemimpin-pemimpin parti yang memerintah dan pembangkang, bekerjasama dalam permuafakatan, bagi memberikan keadilan ekonomi untuk semua kaum.

Cumanya kata Ku Li, terdapat pemimpin tertentu yang menyalahgunakan DEB untuk kepentingan politik mereka dan kroni-kroni.

“Orang Umno sendiri pun ramai yang menentang DEB, bukan dari sudut dasarnya, tetapi perlaksanaannya, kerana mereka juga tidak memperoleh sesuatu darinya,” kata beliau.

Bagi penulis, apa yang disebutkan Ku Li mengenai DEB ini amat mengejutkan! Selama ini seluruh rakyat Malaysia terutamanya orang-orang Melayu ditipu bulat-bulat oleh pemimpin Umno.

Mereka mengatakan DEB dirangka untuk membantu orang Melayu dan sesiapa yang menentangnya adalah pengkhianat Melayu.

Nah! Ramainya orang Melayu, termasuk barangkali yang berada dalam parti pembangkang, tertipu dengan retorika pemimpin Umno.

Apakah selama ini Umno benar-benar memperjuangkan Melayu tulen? Apakah Umno menjadi pelindung sebenar agama Islam?

Persoalan ini sebenarnya sudah ada jawapan. Hanya mereka yang tidak mempunyai kesedaran dan menyangka Umno masih kuat sahaja yang sering tertipu.

Semua ini membuktikan Abdullah, Umno dan BN sudah tidak lagi relevan pada rakyat dan menunggu dijatuhkan bila-bila masa sahaja.

(Artikel ini disiarkan dalam Harakah bilangan 1378 yang sedang berada di pasaran hari ini)_


Singaporeans pay final respects to JB Jeyaretnam
Posted by: dinobeano on: October 5, 2008

In: Uncategorized 4 Comments
www.malaysiakini


Final respects to Jeyaretnam

October 4, 2008
Hundreds of people paid their last respects Saturday at the funeral of Singapore opposition leader JB Jeyaretnam, who faced jail and libel suits in a long fight for greater political freedoms in the affluent city-state.

MCPXPeople from different age groups, social backgrounds and races packed the steepled, English Gothic Saint Andrew’s Cathedral in the business district for an Anglican church service.

The remains of Jeyaretnam, who died of heart failure Tuesday aged 82, were to be cremated later Saturday.

Dubbed the grand old man of the opposition, Jeyaretnam was one of the rare few to speak out against the People’s Action Party (PAP), which has ruled Singapore since 1959.

He made political history in 1981 when he became the first opposition politician elected to parliament, espousing causes such as human rights and greater political freedoms in the strict city-state.

Jeyaretnam faced jail and defamation lawsuits filed by PAP members. He was declared bankrupt in 2001 after failing to pay libel damages which prevented him from running for political office.

He cleared the bankruptcy status last year and formed the Reform Party in a bid to return to politics.

Undefeated and unbowed

In a eulogy, Jeyaretam’s eldest son Kenneth compared his father to a raging bull who, despite the blows he received, remained “undefeated and unbowed”.

Another son, Philip, a prominent lawyer, said his father’s principle of “giving voice to the silent” led him to enter politics.

Despite his defeats, his father was the “epitome of grace”, he said, recalling that taxi drivers would refuse payment off Jeyaretnam out of respect.

“I am here because I respect him a lot. He taught us the meaning of courage,” a 35-year-old businessman said.

Human rights watchdog Amnesty International, in an “open letter” to the family, praised Jeyaretnam as an “unflinching campaigner for the rule of law and for the whole spectrum of human rights - regardless of the personal costs he paid”.

Malaysian opposition figure Anwar Ibrahim told AFP Jeyaretnam had “consistently been the voice for democracy” and lauded his passion for freedom and human rights. “His small but audible voice had attracted a lot of international support,” Anwar said.

Singapore’s leaders have said the defamation suits against political opponents are necessary to protect their reputation and tough laws on public assembly are needed to maintain law and order.

They have defended their public record, citing surveys ranking Singapore highly for its low crime rate, the ease of doing business, top quality schools and hospitals and an intolerance of corruption.

Singapore is among Asia’s wealthiest and safest states but critics have urged the government to loosen up on some political and social controls.


Police report against Dr M for ‘causing economic woes’
Posted by: dinobeano on: October 5, 2008

In: Uncategorized 18 Comments
From Malaysiakini.com, October 4, 2008

A salesman has accused former prime minister Dr Mahathir Mohamad’s past and present actions for having caused Malaysia to suffer from economic problems.

Wee Fwen Szuh, 32, from Gombak, Selangor made the allegations in a police report at the Gombak district police headquarters at 11.12am yesterday.

The report starts off by saying that Wee represents a group of concerned citizens who wants the police to investigate Mahathir for “merosakan dan menjahanamkan (spoiling and destroying)” the economy.

Wee states in his report that Mahathir did so by approving bailouts for Pewaja Steel for RM13 billion, a RM2 billion bailout for a shipping consortium owned by his relative and bailing out Malaysian Airlines.

Enriching son

Wee also accused Mahathir of enriching his second eldest son Mokhzani. He claimed in the report that Mokhzani is one of the top 10 richest individuals in Malaysia. “Dr Mahathir has also made sweeping statements against Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi to the point that the economy is now affected,” he added.

According to Wee, the issues which Mahathir had raised were Abdullah’s involvement in the ‘Oil-for-food’ scandal and campaigning against UMNO and Barisan Nasional. “(Mahathir) made statements that the people should reject UMNO and Barisan though he was campaigning for his son Murkhriz. His actions has caused uneasiness among Malaysians,” he added.

Malaysiakini had obtained a copy of the report but repeated attempts to contact Wee for clarification were unsuccessful.

RPK at Sessions Court, Petaling Jaya—October 6, 2008
Posted by: dinobeano on: October 5, 2008

In: Democracy 4 Comments
PUBLIC INTEREST ANNOUNCEMENT



Please turn up early and show your support for Raja Petra Kamaruddin (RPK). Our gathering at the PJ Sessions Court should be peaceful and orderly, yet it must send a clear message to the authorities that we as Malaysians cannot tolerate the mistreatment of a Malaysian citizen whose right of dissent has been denied. The use of the draconian ISA cannot be condoned by all Malaysians of conscience and common decency. We must continue to campaign for the freedom of all ISA detainees and the end of ISA.—Din Merican

source: www.malaysia-today.net (October 3, 2008)

You want to help give RPK a boost to his morale?

You want to be able to show him you care?

RPK will be brought to the Sessions Court, Petaling Jaya on 6th October for the commencement of his sedition trial. Proceedings are scheduled to start at 9am, which means RPK can be expected to be brought in earlier.

Come with your family and friends to the court house in full force and reassure RPK and Marina that they’re not facing this ordeal alone. Would be nice if he is greeted by a huge gathering of friends and supporters when he is brought into the court precinct. That’s the least we can do for this Malaysian.

Directions to the pj sessions court

The seeds of BN’s Destruction lie UMNO’s Arrogance
Posted by: dinobeano on: October 4, 2008

In: Democracy| Politics 18 Comments
www.malaysiakini.com

UMNO’s arrogance can destroy BN
Sim Kwang Yang | October 4, 2008
For the first time in a long while now, the country cannot blame Anwar Ibrahim’s machination for a regime change as the sole cause of political, social, and economic instability in Malaysia.

MCPXThis time, UMNO is the culprit.

The coup detat within UMNO, culminating in two emergency meetings of their supreme council in recent weeks, has virtually ended the political career of the Prime Minister and UMNO president Abdullah Badawi. Fortunately for Malaysia, the forced change of leadership at the very top of UMNO would occur without resort to the kind of social upheaval that erupted in 1969.

UMNO and their partners in the ruling coalition suffered greater losses at the polls in 2008, than they did in 1969. It became apparent immediately after the March 8 general election that Abdullah’s position as the UMNO president was no longer tenable.

In the realm of realpolitik, whenever a political party suffers the humiliation of a massive electoral setback, heads must roll. And the biggest head must roll first. The Barisan Nasional was unceremoniously kicked out of government in five states and lost their two-third majority in Parliament. In the subsequent orgy of finger-pointing, it is natural for everyone to zero in on the Prime Minister. The buck must stop there!

And so, the private agreement on handover of power between the Prime Minister and his deputy Najib Abdul Razak had been questioned and overturned by two successive meetings of the UMNO supreme council. The Prime Minister is now expected to step down sooner than he expected, between October this year and March next year, instead of sometime in 2010. I cringe to watch him suffer his public humiliation, no matter how stoic he appears on TV.

Umno’s Arrogance at work

Here, we witness the traditional hegemonic arrogance of Umno at work.

In a vibrant democratic political party, the change of top leadership should be determined by the whole party at large, preferably through a fresh party election in a general assembly of delegates. Face or no face, a party president worth his salt should face the representatives of the party grassroots squarely, and abide by their verdict.

Instead, the current scheming for the Prime Minister’s political demise has been plotted and executed entirely within the inner sanctum of the UMNO supreme council, an eclectic collection of regional and factional warlords within the party, each coming to the negotiating table armed to the teeth with their support blocs as chips in this power casino.

The incident also illustrates how UMNO has regarded the office of the Prime Minister as their birth right. This latest round of Machiavellian manoeuvring for the handover of power from the Prime Minister to the Deputy Prime Minister was conducted without any consultation with other component parties of BN, as if these other parties were mere vestigial appendages of the main body which is UMNO..

Commentators are mesmerised by the latest round of courtesan politics at work in UMNO. Speculations are rife as to the unpredictable unfolding of events, and all eyes are now trained on the UMNO division elections October 9, for there resides the real battlefield between the various factions for nomination to the top posts of the next supreme council. The picture is far from clear at this moment.

There is an obvious move to present Najib and Muhyiddin Yassin as a team for the top two UMNO posts in the post-Abdullah era. But it is hard to tell, given that UMNO politics is always far from transparent. With a power vacuum at the centre, power blocs will seek temporary alliances and there would be much talk of horse trading. Then again, Abdullah may not have to be written off at this juncture.

Even if Najib succeeds in taking over the presidency of UMNO in the end, there is no guarantee that he will immediately become the prime minister of the country. This has been pointed out by our distinguished constitutional lawyer Tommy Thomas in an interview on the net portal, The Nut Graph. With the backdrop of Anwar’s antic agitating our national consciousness to no end, Najib will have to demonstrate that he does command the respect of the majority of members of Parliament. The September 16 game begins again.

All these uncertainties must be very unsettling to the business community, at a time when the Wall Street market meltdown has plunged the global financial scene into chaos. This is a time when the country expects strong and enlightened leadership from the government. A beleaguered UMNO caught in another round of power struggle is like a snake swallowing its own tail; it is not likely to inspire investors’ confidence.

Relevance in jeopardy

Frankly, I doubt if the business community or the Malaysian society at large care two hoots whether Abdullah or Najib sits at the helm of government. For the large swathe of opposition supporters across the country, they represent the same ideology dictated by the half-century of UMNO narrative.

But the acrimonious in-fighting in the current UMNO crisis is also very telling for those who try to gaze into the crystal ball to gauge the future direction of Malaysian politics.

In the aftermath of the March 8 election debacle, there have been calls within UMNO for party reforms, with a view towards reinventing the party identity in keeping with changing times. The relevance of the party in future Malaysian politics is in jeopardy. In fact, the continued viability of the concept of Barisan Nasional is at risk because of the arrogance and racial posturing of UMNO.

Very recently, even Muhyiddin sounded the alarm that if UMNO did not change, it might not survive the next election in 2013!

Unfortunately, recent events show that all they can think of in terms of reform was a change of their top leadership. UMNO is very much stuck in a time capsule in which the Rule of Man always supersedes the Rule of Law. They mistakenly believe that by changing merely the personality at the top, they can change the party.

Perhaps they are still wallowing in the legacy of their former supreme mentor, the former UMNO president Dr Mahathir Mohamad. Under his iron fist for 22 years, UMNO did enjoy a monopoly of political narrative in Malaysia unseen before his time. UMNO seems addicted to strongman politics, the sort that dominated developing nations after WW2 until very recently.

With the tectonic plates of warlord factions and vested interest groups grinding against one another in the bid for supremacy within UMNO, who will heed the call for the real reform that UMNO must indeed go through to survive in the future?

Who indeed will caution UMNO that the secret to their electoral success in the past, the so-called Three M’s (money, media and machinery), can no longer guarantee victory at the poll in the new political scenario in Malaysia?

Who within UMNO indeed will alert the party rank and file that the Malay ground in Peninsular Malaysia has shifted, and that the Malay community has grown very diversified. Unlike the 1960s, UMNO seems to have lost touch with their Malay grassroots, the reality that ordinary Malays have to confront in their struggle for existence everyday in the face of high inflation and dwindling spending power.

In fact, after the March 8 polls, the UMNO leadership has not shown in any concrete way how they are going to win back the support of their Malay constituency, either in the Malay heartland in rural Malaysia, or among the urbanised Malays who are growing increasingly alienated by UMNO. They have no answer for PAS and PKR!

Why, they have even seemed to be blind to the crisis of confidence among their Barisan partners, the other component parties of the ruling coalition which begin to mumble about leaving BN altogether.

In short, in their post election trauma, the UMNO leadership has chosen to turn inward, and pursue another round of internal crisis that infects UMNO every 10 years or so.

True enough, UMNO has always managed to survive their in-fighting in the past. It may have given UMNO leaders and members the false belief in their supernatural ability to survive their internal contradiction forever. This current round of UMNO crisis though, may just prove to be the last straw on the back of the UMNO camel!

With Pakatan Rakyat snapping at their heel, UMNO may perhaps prove to be a spent force after the 2013 general election. They will have nobody to blame but themselves.





--------------------------------------------------------------------------------
SIM KWANG YANG was member of parliament for Bandar Kuching from 1982-1995.




No comments: